Стр. 31 - ECO_01_2019.indd

Упрощенная HTML-версия

Екологічний податок в Україні
: «гарячі» зміни
Щоб вирішити екологічні проблеми, потрібно зрозуміти причини їх виникнення. Відо-
мий принцип «Забруднювач платить!» справляє тільки фіскальний вплив на промислові
підприємства, але не має стимулюючого ефекту.
Спробуємо розібратися, куди надходять кошти від сплати екологічного податку. Що-
річно їх збирають близько 5 млрд грн, а потім розподіляють таким чином:
x
45 % коштів спрямовують до загального фонду бюджету, де їх використовують для «ла-
тання дірок», а не для вирішення екологічних проблем;
x
55 %— до спеціальних екологічних фондів місцевих бюджетів, але навіть цю їх частину
використовуть у кращому разі для висадження дерев або вивезення сміття, а в гіршо-
му — вони просто лежать на депозитних рахунках місцевої влади.
Тобто ці гроші витрачають
не на усунення причин
виникнення екологічних проблем,
а
на боротьбу з їх наслідками
. Тому наскільки б Уряд не підвищував податки, на рівні за-
бруднення це жодним чином не позначиться.
Зменшити негативний вплив на довкілля можуть лише об’єкти, які цей вплив справля-
ють — великі промислові підприємства. А спосіб його зменшення є тільки один — еколо-
гічна модернізація. Тож
необхідно не просто невпинно збільшувати екологічний по-
даток, а й стимулювати підприємства інвестувати в екологічні заходи. На зміну
фіскального принципу «Забруднювач платить!» має прийти стимулюючий принцип
«Забруднювач інвестує!».
Щоб реалізувати такий підхід, необхідно дати змогу промисловим підприємствам
зменшувати платежі по екологічному податку на суму зроблених екологічних інвестицій.
Певна річ, надходження до бюджету скорочуватимуться. АЛЕ! Одночасно скорочувати-
муться й видатки бюджету на боротьбу з наслідками промислових забруднень, оскільки
усуватимуться їх причини. А найголовніше — проведення екологічної модернізації авто-
матично запускає всі економічні процеси, тому що потрібно спроектувати природо-
охоронне обладнання для модернізації (робота для інженерів), налагодити його вироб-
ництво (робота для машинобудівників), побудувати споруди та змонтувати агрегати
(робота для будівельників) і підтримувати необхідні режими експлуатації (робота для
промисловців).
Такий підхід не є нашим винаходом. Аналогічні механізми діяли й діють у багатьох євро-
пейських країнах, де впроваджують екологічну модернізацію. Навіть у наших найближчих
сусідів, Республіці Білорусь, законодавство передбачає зменшення екологічного податку
на суму екологічних витрат.
Владислав Антипов,
генеральний директор компанії ЦЕРН
Актуальний коментар
29
ECOBUSINESS /
/ № 1 (78) січень 2019