Стр. 28 - ECO_01_2019.indd

Упрощенная HTML-версия

Екологія & Економіка.
Екоплатежі
Як бачимо, 55 % зібраного податку спрямовують до місцевих бюджетів,
а 45 %—до державного бюджету. Так,
з 2014 року надходження від еко-
логічного податку не зараховують до спецфонду державного бюдже-
ту
, і як наслідок, не використовують для покращення стану навколишнього
природного середовища. Вони «розчиняються» в загальному обсязі над-
ходжень від інших податків і зборів. Отже, надходження від екологічного
податку йдуть на інші потреби та не використовуються державою за цільо-
вим призначенням.
Згідно із Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу
України щодо цільового спрямування екологічного податку» від 24 груд-
ня 2015 року№918-VIII, до спеціального фонду місцевих бюджетів має над-
ходити 55 % екологічного податку, з яких 25 %— кошти міського бюджету,
30 %— обласного бюджету.
Тож з усіх зовнішніх джерел фінансування екологічних проектів
найреалістичнішим джерелом є місцеві екологічні фонди.
Кошти спеціального фонду місцевих бюджетів можна викорис-
товувати тільки для фінансового забезпечення реалізації природо-
охоронних заходів.
Однак не секрет, що далеко не всі українські міста ефективно викорис-
товують екологічні гроші. Відомі непоодинокі випадки нецільового вико-
ристання коштів, що надійшли від збору екологічного податку.
За інформацією ІАП «ГМК-Центр» області з найбільш високою концен-
трацією промисловості, які викидають в атмосферу великі обсяги СО
2
,
витрачали на природоохоронні заходи у 2017 році мізерні суми. Наприк-
лад,
Запорізька область
витратила
0 %
від зібраного екоподатку,
Луган-
ська — 0,3 %, Донецька – 1,1 %
.
І навпаки, регіони з порівняно благополучною екологічною ситуацією
витрачали за цільовим призначенням до 80 % отриманих від екоподатку
коштів:
Тернопільська область – 70,2 %, Чернівецька – 58,3 %
.
В європейських країнах, на відміну від України, екоподаток використо-
вують ефективно. Там дійсно впроваджують технології, що знижують шкід-
ливий вплив на довкілля. Те, що є питання щодо ефективності викорис-
тання місцевих грошей, визнає й профільне міністерство. Часто ці гроші
просто «лежать мертвим вантажем» на рахунках місцевих бюджетів.
І поки що проекти з охорони навколишнього природного середовища
фінансують виключно за кошти бізнесу. Ця проблема є надзвичайно го-
строю для більшості промислових підприємств України, адже наразі
прак-
тично повністю відсутній державний механізм фінансування приро-
доохоронних заходів
!
Тобто всупереч вимогам Закону України «Про охо-
рону навколишнього природного середовища»
на цей час в Україні
екологічний податок має виключно фіскальну спрямованість
та не
використовується державою як економічний захід із забезпечення охоро-
зібраного податку
надходить до дер-
жавного бюджету
45%
26
ECOBUSINESS /
/ № 1 (78) січень 2019