Стр. 25 - ECO_01_2019.indd

Упрощенная HTML-версия

Екологічний податок в Україні
: «гарячі» зміни
Уже із січня
екологічний податок в Україні
зросте в 25 разів.
Та чи вирішить збільшення ставок екоподатку екологічні
проблеми за існуючої моделі розподілу коштів?
Відповідь на це запитання дадуть експерти.
З 1 січня 2019 року
ставку екологічного
податку за викиди
СО
2
стаціонар-
ними джерелами
підвищать до
10
грн/т
«Надходження від екоподатку витрачаються непрозоро та не-
ефективно»,
— визнає Міністр екології та природних ресурсів
Остап Семерак. —
Плату з підприємств, що забруднюють
довкілля, стягують з 2011 року, але при цьому більшість еко-
логічних проблем досі залишаються невирішеними».
Про призначення екоподатку
У розвинутих країнах світу введення екологічного податку зумовлене
потребою часткової компенсації негативного впливу на довкілля небез-
печних факторів, що виникають у процесі діяльності суб’єктів господарю-
вання. У зв’язку з тим, що такий вплив є об’єктивно неминучим, передба-
чено економічне стимулювання суб’єктів господарювання до скорочення
забруднення навколишнього середовища.
Упровадження в 1992 році збору за забруднення в Україні обґрунтову-
валося необхідністю акумулювати кошти для заміщення використаних при-
родних ресурсів. Але відрахування до спеціальних фондів охорони довкілля
почали здійснювати лише з 2006 року.
Про ситуацію, що склалася в Україні
Попри суттєві надходження екологічного податку у 2017 році, показ-
ники забруднення навколишнього природного середовища лишаються
стабільно високими, а дослідження стану довкілля свідчать про існування
перманентної екологічної кризи. Однак тенденція останніх років проде-
монструвала
неефективність використання державою надходжень
від екологічного податку.
В умовах економічної кризи в Україні
більшість підприємств не ма-
ють змоги самостійно реалізовувати заходи
щодо раціонального ви-
користання природних ресурсів та охорони довкілля, здійснювати перехід
23
ECOBUSINESS /
/ № 1 (78) січень 2019